Statut

Załącznik do Uchwały Nr VII/52/03 Rady Miejskiej w Złoczewie

Załącznik do Uchwały Nr VII/52/03 Rady Miejskiej w Złoczewie

 

STATUT GMINY ZŁOCZEW


Rozdział I


Postanowienia ogólne

 

§ 1. 1.Gmina i Miasto Złoczew zwana dalej „Gminą" jest posiadającą osobowość prawną jednostką samorządu terytorialnego, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne za pośrednictwem wybranej przez siebie Rady Miejskiej w Złoczewie, zwanej dalej „Radą" oraz poprzez udział w referendum.

3. Organami Gminy są Rada i Burmistrz .

4. Działalność Gminy jest jawna .

5. Dokumenty związane z realizacją zadań publicznych udostępnia się na pisemny wniosek zainteresowanego w ciągu 3 dni od złożenia wniosku w siedzibie Urzędu Miejskiego w Złoczewie, zwanego dalej „Urzędem", w obecności pracownika Urzędu. Z udostępnianego dokumenty mogą być sporządzane notatki, odpisy, wyciągi, kopie i fotografie. Wnioskodawca może żądać uwierzytelnienia notatek z w/w dokumentów, za pobraniem opłaty zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej.

§ 2. 1. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 117 km ².

2. Granice Gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

§ 3. 1. Herb Gminy Złoczew stanowi tarcza z tłem niebieskim, postacią św. Andrzeja z krzyżem i literami S. A. Kolory aureoli, świętego i liter - żółte: krzyża - czarny: szaty - biały: twarzy, dłoni i bosych stóp - cielisty. Wzór herbu stanowi załącznik nr 2 do Statutu.

§ 4. 1. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa i osiedla.

2. Jednostki pomocnicze mogą być tworzone w drodze uchwał Rady, poprzedzonej konsultacją społeczną.

3. Konsultacje przeprowadza się poprzez umożliwienie mieszkańcom zgłaszania uwag do projektu uchwały o tworzeniu jednostki pomocniczej.

4. Rada może przekazać jednostce pomocniczej część mienia należącego do Gminy.

5. Rada nadzoruje działalność jednostek pomocniczych poprzez Komisją Rewizyjną.

6. Burmistrz ma prawo wglądu do dokumentów, wstępu do pomieszczeń i budynków należących do jednostki pomocniczej w celu przekazywania swych spostrzeżeń Radzie.

7. Wykaz utworzonych sołectw i osiedli stanowi załącznik nr 4 do Statutu.

§ 5. Siedzibą organów Gminy jest miasto Złoczew.

 

 

R o z d z i a ł II

 

Zakres działania, zadania Gminy oraz zasady ich realizacji.

 

§ 6. 1. Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb samorządowych .

2. Dla realizacji swych celów Gmina wykonuje zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

§ 7. 1.Zakres działania Gminy określają:

1) ustawy i akty wydawane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy;

2) porozumienia zawarte z innymi gminami i organami administracji rządowej;

3) uchwały Rady podjęte w celu realizacji rozstrzygających wyników referendum gminnego oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty.

§ 8. 1Gmina wykonuje zadania:

1) zlecone, wynikające z ustaw oraz zadania przyjęte od administracji rządowej w drodze porozumień po zapewnieniu środków finansowych przez administrację rządową;

2) własne;

3) z zakresu właściwości powiatu lub województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu, po zapewnieniu przez te jednostki środków finansowych poprzez działalność swych organów, organów jednostek pomocniczych, gminnych jednostek organizacyjnych oraz innych podmiotów - krajowych i zagranicznych - na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

2. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 5 do Statutu.

 

 

R o z d z i a ł III

 

Władze Gminy

 

§ 9. Mieszkańcy Gminy wykonują swoje uprawnienia bezpośrednio w drodze wyborów do Rady i w drodze referendum, a także za pośrednictwem organów Gminy.

§ 10. Tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.

§ 11. Organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie jest Rada, składająca się z 15 radnych, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych mających na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy.

§ 12. 1.Pracę Rady organizuje przewodniczący Rady poprzez:

1) zwoływanie sesji i prowadzenie obrad;

2) kierowanie obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady;

3) prowadzenie głosowań nad projektami uchwał;

4) podpisywanie uchwał;

5) nadzór nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

2. W razie nieobecności przewodniczącego Rady czynności wymienione w ust.1 wykonuje wiceprzewodniczący Rady.

§ 13. Organizację wewnętrzną i tryb pracy Rady określa rozdział V niniejszego Statutu.

§ 14. 1.Rada powołuje następujące stałe komisje:

1) Rewizyjną;

2) Rozwoju Gminy, Spraw Komunalnych, Mieszkaniowych, Ochrony Praw Obywateli i Środowiska oraz Inwentaryzacji Mienia Komunalnego;

3) Rolnictwa, Gospodarki Gruntami, Planowania Przestrzennego;

4) Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Spraw Socjalnych.

2. W czasie trwania kadencji Rada może powoływać doraźne komisje do wykonywania o określonych zadań, ustalając ich skład i zakres działania.

§ 15. 1.Zasady i tryb działania komisji Rewizyjnej określa Regulamin Komisji Rewizyjnej, stanowiący załącznik nr 5 do niniejszego Statutu.

§ 16. 1. Burmistrz wykonuje uchwały Rady i Realizuje zadania Gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej, bądź między gminami oraz umowach zawartych z innymi podmiotami. Kieruje bieżącą działalnością Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

2. Burmistrz wykonuje swe zadania przy pomocy Urzędu.

 

 

 

R o z d z i a ł IV

 

Jednostki pomocnicze Gminy

 

§ 17. Rada w statutach sołectw i osiedli określa sposób bezpośredniego korzystania przez te jednostki z mienia gminnego.

 

 

 

Rozdział V

 

Tryb pracy

Rady Miejskiej w Złoczewie

 

1.Organizacja wewnętrzna Rady.

 

 

§ 18. 1.Rada działa na sesjach, poprzez komisje i burmistrza wykonującego jej uchwały.

2.Burmistrz i komisje działają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 19. 1. Rada działa zgodnie z planem pracy.

2. Rada może na bieżąco dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy według potrzeb.

§ 20. 1.Do wewnętrznych organów Rady należą:

1) Przewodniczący;

2) wiceprzewodniczący I i II;

3) komisje stałe wymienione w Statucie.

§ 21. Do obowiązków wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań przewodniczącego podczas jego nieobecności spowodowanej chorobą bądź innymi przyczynami .

§ 22. W razie wakatu lub nieobecności przewodniczącego oraz wiceprzewodniczącego Rady do II wiceprzewodniczącego stosuje się odpowiednio § 25.

 

 

2. Sesje Rady

 

§ 23. 1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określone w Ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach.

2. Rada zajmuje merytoryczne stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych w formie uchwał.

§ 24. 1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonywania zadań , nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.

3. Sesjami nadzwyczajnymi są sesje nie przewidziane w planie pracy, ale zwołane w zwykłym trybie.

 

3. Przygotowanie sesji.

 

§ 25. 1. Sesje przygotowuje przewodniczący Rady.

2. Przygotowanie sesji obejmuje:

1) ustalenie projektu porządku obrad;

2) ustalenie czasu i miejsca obrad;

3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał dotyczących poszczególnych punktów projektowanego porządku obrad.

3. Sesje zwołuje przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia jeden z wiceprzewodniczących .

4. Wymóg upoważnienia nie dotyczy sytuacji, kiedy przewodniczący Rady nie może udzielić upoważnienia. W takiej sytuacji sesję zwołuje I wiceprzewodniczący Rady.

5. Jeżeli I wiceprzewodniczący Rady nie może zwołać sesji jego obowiązki przejmuje II wiceprzewodniczący.

6. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad.

7. W zawiadomieniu o sesji należ podać projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

8. Zawiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 10 dni przed sesją.

9. W razie niedotrzymania powyższych terminów Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku sesji przed przystąpieniem do uchwalenia porządku obrad.

10. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

 

§ 26. 1. Przed każdą sesją przewodniczący Rady po zasięgnięciu opinii burmistrza ustala listę osób zaproszonych na sesję.

2. W sesjach Rady uczestniczą z głosem doradczym nie będący radnymi zastępca burmistrza, sekretarz i skarbnik.

3. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady.

3. Do udziału w sesjach Rady mogą także zostać zobowiązani inni pracownicy Urzędu.

 

 

4. Obrady

 

 

§ 27. 1.Sesje Rady są jawne.

2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad może być obecna publiczność.

3. Utrwalanie przez publiczność przebiegu obrad przy pomocy urządzeń audiowizualnych może odbywać się wyłącznie za zgodą Rady.

§ 28. Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbową zgodnie z treścią ustaw o ochronie danych osobowych, ochronie informacji niejawnych - jawność sesji lub jej części zostaje wyłączona i Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych, przy czym osoby zaproszone do udziału w sesji mogą być obecne na sali.

§ 29. 1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Na wniosek przewodniczącego lub radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu.

2. O przerwaniu sesji Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożność wyczerpania porządku lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

3. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem odnotowuje się w protokole.

§ 30. 1.Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach określonych przez przewodniczącego Rady w porozumieniu z wiceprzewodniczącymi.

2. Postanowienie ust.1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych.

§ 31. 1.Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swojego ustawowego składu.

2.Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych w miejscu odbywania posiedzenia spadnie poniżej połowy ustawowego składu, jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

§ 32. 1.Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady.

2. W razie nieobecności przewodniczącego czynności określone w ust.1 wykonuje jeden z wiceprzewodniczących upoważniony przez przewodniczącego.

3. W przypadku, gdy przewodniczący nie może udzielić upoważnienia wiceprzewodniczącemu, czynności określone w ust.1 podejmuje I wiceprzewodniczący .

4. W przypadku, gdy I wiceprzewodniczący nie może podjąć czynności określonych w ust.1 jego obowiązki przejmuje II wiceprzewodniczący.

 

 

5. Rada na wniosek przewodniczącego może powołać spośród radnych sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.

§ 33. 1.Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły „Otwieram .. sesję Rady Miejskiej w Złoczewie" .

2.Po otwarciu sesji przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, w przypadku braku quorum przewodniczący odwołuje sesję.

§ 34. 1. Po otwarciu sesji przewodniczący Rady przedstawia Radzie pod dyskusję projekt porządku obrad.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny, a także burmistrz.

3. Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie przedstawiony przez siebie projekt porządku obrad oraz wnioski w sprawie zmiany porządku obrad.

§ 35. 1. Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji;

2) przyjęcie porządku obrad;

3) sprawozdanie burmistrza o pracy między sesjami;

4) rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska;

5) wolne wnioski i informacje.

§ 36. 1.Sprawozdanie, o którym mowa w § 35 ust. 1 pkt. 3, wraz z odpowiedziami na zapytania składa burmistrz lub osoba przez niego upoważniona.

2.W imieniu Komisji informacje składają przewodniczący Komisji lub osoby wyznaczone przez Komisje.

§ 37. 1. Interpelacje i zapytania są kierowane do burmistrza.

2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.

3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem.

4. Interpelacje składa się w formie ustnej lub pisemnej na ręce Przewodniczącego.

5. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w terminie 21 dni na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.

6. W razie uznania odpowiedzi za nie zadawalającą radny może zwrócić się o uzupełnienie odpowiedzi .

7.Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na najbliższej sesji Rady, jeżeli w porządku obrad taki punkt będzie przewidziany.

§ 38. 1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy.

2. Zapytania mogą być składane w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego lub ustnie w trakcie sesji. Jeżeli jest to możliwe odpowiedzi udziela się na tej samej sesji lub udziela się odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni.

§ 39. 1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według uchwalonego porządku otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń. Poza kolejnością tylko w uzasadnionych przypadkach.

3. Radny może zabrać głos po uzyskaniu zezwolenia Przewodniczącego.

4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.

5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.

§ 40. 1.Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać rozmówcę „ do rzeczy".

3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego „do porządku", a gdy przywołanie nie przyniosło skutku może odebrać mu głos nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swym zachowaniem zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.

§ 41. Na wniosek radnego Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

§ 42. 1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności:

1) stwierdzenia quorum;

2) zmiany porządku obrad;

3) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów;

4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów;

5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały;

6) zarządzenia przerwy;

7) odesłania projektu uchwały do komisji;

8) przeliczenia głosów;

9) przestrzegania regulaminu obrad.

2. Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za" i jednego głosu „przeciw" wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.

§ 43. 1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego.

Rada może jednak postanowić inaczej.

2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

§ 44. 1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji ustosunkowania się do zgłoszonych wniosków, a jeżeli zaistnieje taka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania.

3. Po zarządzeniu głosowania Przewodniczący Rady może udzielić głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 45. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję wypowiadając formułę „Zamykam...sesję Rady Miejskiej w Złoczewie".

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust.2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 46. 1. Rada jest związana uchwałą z chwilą jej podjęcia.

2. Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.

§ 47. 1.Do wszystkich osób znajdujących się w miejscu obrad po zakończeniu sesji mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.

§ 48. 1. Pracownik Urzędu wyznaczony przez burmistrza w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady sporządza z każdej sesji Rady protokoł.

2. Przebieg sesji można nagrać na taśmę magnetofonową , którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu z sesji.

§ 49. 1. Protokoł z sesji Rady musi wiernie odzwierciedlać przebieg sesji.

2. Protokoł z sesji Rady powinien w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce sesji, godzinę rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta;

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia;

3) imiona i nazwiska nieobecnych radnych;

4) odnotowanie przyjęcia porządku obrad;

5) uchwalenie porządku obrad;

6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień;

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „za", „przeciw" i „wstrzymuję się";

8) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały;

9) podpis Przewodniczącego i osoby sporządzającej protokoł.

§ 50. 1.W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta i ewentualnym przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.

2. Jeżeli wniosek wskazany w ust.1 nie będzie uwzględniony wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady .

§ 51. 1.Protokóły numeruje się cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, złożone na piśmie wnioski nie wygłoszone przez radnych, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego Rady.

3. Odpis protokołu z sesji Rady wraz z kopiami uchwał przewodniczący Rady doręcza Burmistrzowi najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia zakończenia sesji.

4. Wyciągi z protokołu sesji Rady oraz kopie uchwał przewodniczący Rady doręcza także tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, z dokumentów tych wynikających.

§ 52. 1.Protokoł z sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu 8-go dnia po zakończeniu sesji.

2.Postanowienia ust.1 nie dotyczy tych sesji, w stosunku do których została wyłączona jawność.

 

 

5. Uchwały

 

§ 53. Uchwały Rady są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.

§ 54. 1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Burmistrz, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

2.Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

1) tytuł uchwały;

2) podstawę prawną;

3) postanowienia merytoryczne;

4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały;

5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenie sprawozdania po jej wykonaniu;

6) ustalenie terminu wejścia w życie uchwały.

3. Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.

4. Projekty uchwał są opiniowane co do zgodności uchwały z prawem przez radcę prawnego Urzędu.

§ 55. 1.Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich podstawowym znaczeniu.

2. Uchwały powinna zawierać co najmniej:

1) datę i tytuł;

2) podstawę prawną;

3) dokładną merytoryczna treść uchwały;

4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały;

5) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały;

6) termin wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania.

§ 56. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami do uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.

§ 57. 1.Uchwały Rady podpisuje przewodniczący Rady.

2. Ust. 1 stosuje się odpowiednio do wiceprzewodniczących Rady prowadzących obrady.

§ 58. Uchwały Rady numeruje się uwzględniając numer sesji (cyfry rzymskie) kolejny numer (cyfry arabskie) i rok podjęcia uchwały.

§ 59.1.Oryginały uchwał ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje z protokołami sesji Rady.

2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości, zależnie od treści.

3. Urząd prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

 

6. Tryb głosowania

 

§ 60. W głosowaniu mogą brać udział jedynie radni.

§ 61. 1.Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza przewodniczący Rady przeliczając głosy oddane „za", „przeciw" i „wstrzymujące się", sumuje je i porównuje z listą obecności nakazując odnotowanie wyników głosowania w protokole.

3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący może wyznaczać radnych.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący Rady.

§ 62. 1.Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach przewidzianych prawem.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona radnych Komisja Skrutacyjna.

3. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

4. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

5. Po przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół podając wyniki głosowania.

6. Karty z oddanymi głosami i protokoł głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

§ 63. 1. Przewodniczący Rady przed podanie wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. O kolejności głosowania nad zgłoszonym wnioskiem decyduje kolejność zgłoszeń, chyba że Rada postanowi inaczej.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 64. 1. Jeżeli oprócz wniosku o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku Rada głosuje w pierwszej kolejności nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęcie uchwały.

2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje wg ich kolejności, z tym, że można w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 64 ust. 2.

5. Przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

6. W ostatniej kolejności zarządza się głosowanie za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7. Przewodniczący Rady może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

8.Postanowienia ust.1-7 stosuje się odpowiednio w przypadku głosowania nad zmianą uchwały .

§ 65. 1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała największą liczbę głosów „za" niż „przeciw". Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie wlicza się do żadnej z grup głosujących „za" lub „przeciw".

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.

§ 66. 1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% +1 ważnych głosów.

4. Bezwzględna liczba głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

 

7. Komisje Rady

 

§ 67. 1. Do pomocy w wykonywaniu swych zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje Rady.

2. Komisje podlegają Radzie.

§ 68. 1. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.

2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.

§ 69. 1.Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.

2. Rada może zalecić komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

§ 70. 1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przedkładają je Radzie.

3. Na podstawie upoważnienia Rady - przewodniczący Rady może zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania z posiedzenia.

§ 71. 1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrani przez członków danej komisji spośród radnych.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wybierany jest przez Radę na wniosek tej komisji zgodnie z Regulaminem Komisji Rewizyjnej.

3. Radny może być przewodniczącym lub zastępcą przewodniczącego tylko jednej komisji stałej.

§ 72. 1. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji.

2. Szczegółowe zasady działania, w tym odbywania posiedzeń, obradowania, powoływania podkomisji i zespołów komisje ustalają w przygotowanych przez siebie i zatwierdzonych przez Radę regulaminach.

§ 73. 1. Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz w roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.

2. Postanowienia ust. 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji i zespołów powołanych przez Radę.

§ 74. 1. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

2. W przypadku równej ilości głosów „za" i „przeciw" decyduje głos przewodniczącego komisji.

 

8 . Radni

 

 

§ 75. 1. Radny jest zobowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany.

2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami poprzez:

1) informowanie wyborców o stanie Gminy;

2) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady;

3) propagowanie zamierzeń i dokonań Rady;

4) informowanie mieszkańców o swojej działalności w Radzie;

5) przyjmowanie postulatów , wniosków i skarg mieszkańców.

§ 76. 1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbywania sesji lub posiedzenia komisji winien usprawiedliwić swą nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia na ręce przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji .

§ 77. 1. Spotkania z wyborcami radni powinni odbywać w miarę potrzeb.

2. Radni mogą też przyjmować mieszkańców Gminy w siedzibie Urzędu w sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców.

§ 78. 1.Radni ponoszą przed Radą i wyborcami odpowiedzialność za udział i wyniki swej pracy w Radzie.

§ 79. 1. W przypadku notorycznego uchylania się radnego od wykonywania jego obowiązków przewodniczący Rady może wnioskować o udzielenie radnemu upomnienia.

2. Uchwałę w sprawie udzielenia upomnienia podejmuje Rada po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień .

§ 80. 1. W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu Rady.

3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust.1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

§ 81. Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu udziału w pracach organów Gminy jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć podpisane przez przewodniczącego Rady.

 

 

 

9. Wspólne sesje z radami innych gmin

 

§ 82. 1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi radami gmin, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólną sesję organizują przewodniczący rad zainteresowanych gmin.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub wiceprzewodniczący zainteresowanych rad gmin.

§ 83. 1. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej rady.

2. W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego wspólnej sesji.

3. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady biorące udział we wspólnej sesji, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

4.Przebieg wspólnych obrad może odbywać się w trybie uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi stosuje się odpowiednio przepisy określające tryb obrad rad, które biorą udział we wspólnej sesji.

 

R o z d z i a ł VI

 

Publikowanie przepisów gminnych

 

 

§ 84. 1. Burmistrz wydaje przepisy prawa w postaci zarządzeń.

2. Zarządzenia numeruje się kolejnymi cyframi arabskimi odpowiadającymi numerowi zarządzenia w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego. Zarządzenie winno zawierać datę podjęcia.

§ 85. Przepisy gminne publikuje się poprzez wywieszenie na tablicy Urzędu Miejskiego w Złoczewie, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

 

 

R o z d z i a ł VII

 

Postanowienia końcowe

 

§ 86. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Statucie mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy o samorządzie gminnym.

§ 87. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

§ 88. Zmiana Statutu wymaga podjęcia przez Radę uchwały o zmianie Statutu.

 



Załącznik nr 1do Statutu Gminy Złoczew


Mapa Miasta i Gminy

 

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Złoczew

 

Herb Miasta i Gminy Złoczew

 

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Złoczew

 

Wykaz jednostek pomocniczych


1. Biesiec

2. Borzęckie

3. Broszki

4. Bujnów

5. Czarna

6. Dąbrowa Miętka

7. Emilianów

8. Gronówek

9. Grójec Mały

10. Grójec Wielki

11. Kamasze

12. Łeszczyn

13. Miklesz

14. Potok

15. Robaszew

16. Stanisławów

17. Stolec

18. Szklana Huta

19. Uników

20. Wandalin

21. Zapowiednik

22. Złoczew

 

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Złoczew

 

Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych

1. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Złoczewie.

2. Miejski Ośrodek Kultury w Złoczewie.

3. Miejska -Gminna Biblioteka Publiczna w Złoczewie.

4. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Złoczewie.

5. Publiczne Przedszkole w Złoczewie.

6. Szkoły Podstawowe:

1) w Złoczewie;

2) w Broszkach;

3) w Stolcu;

4) w Unikowie.

7. Publiczne Gimnazjum w Złoczewie.

 

Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Złoczew

 

Regulamin

Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej

w Złoczewie

 

I. Postanowienia ogólne

 

§ 1. Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Złoczewie, zwany dalej „Regulaminem" określa zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej, zwanej dalej „Komisją".

§ 2. 1. Celem działań kontrolnych Komisji jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych, zapewnienie prawidłowej pracy tych jednostek i zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w ich działalności.

2. Komisja bada i ocenia na polecenie Rady materiały z kontroli działalności Burmistrza i jednostek organizacyjnych gminy dokonywanych przez inne podmioty.

3. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i w sprawach określonych w uchwałach Rady.

 

II. Skład Komisji

 

§ 3. Komisja składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz 3 członków wybieranych wyłącznie spośród radnych.

§ 4. Przewodniczący Komisji organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego Komisji jego zadania wykonuje jego Zastępca.

§ 5. 1. Członkowie Komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach Komisji, w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2. W sprawie wyłączenia zastępcy przewodniczącego Komisji oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie przewodniczący Komisji.

3. O wyłączeniu przewodniczącego Komisji decyduje Rada.

4. Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady - w terminie 3 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

 

III. Zadania kontrolne

 

§ 6. 1. Komisja kontroluje działalność Burmistrza, jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych pod względem:

1) legalności;

2) gospodarności;

3) rzetelności;

4) celowości

oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja, kontrolując działalność Burmistrza oraz jednostek organizacyjnych gminy bada gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu.

§ 7. Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady .

§ 8. Komisja może przeprowadzić kontrole w zakresie ustalonym w planie pracy.

§ 9. 1. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej zatwierdzonym planem pracy.

2. Komisja może przeprowadzać kontrole problemowe i sprawdzające także wówczas, gdy nie są one objęte planem pracy.

§ 10. Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 45 dni roboczych, a kontrole: problemowa i sprawdzająca - dłużej niż 10 dni roboczych.

§ 11. 1. Kontroli Komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań.

2. Rada może nakazać Komisji nie rozpoczynanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez Komisji.

3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4. Uchwały Rady, o których mowa w ust.2 i 3 wykonywane są niezwłocznie.

5. Komisja jest zobowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę.

6. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych jak i problemowych i sprawdzających.

§ 12. 1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bez-stronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 7 ust.1.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dokumentów zebranych w toku postępowania.

3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

 

 

IV. Tryb kontroli

 

§ 13. 1. Kontroli kompleksowych dokonują zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.

2. Przewodniczący Komisji wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzone przez jednego członka Komisji.

4. Kontrole - z zastrzeżenie ustępu 6 - przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby oddelegowane do przeprowadzenia kontroli.

5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.

6. W przypadkach nie cierpiących zwłoki każdy z członków Komisji może przystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszej uchwały Rady oraz upoważnienia, o którym mowa w ust. 5 .

Za przypadki nie cierpiące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje, w których członek Komisji poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać,iż niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia ludzkiego lub też zapobiec powstaniu znacznych strat materialnych w mieniu komunalnym.

7. W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6 kontrolujący jest zobowiązany zwrócić się - w najkrótszym możliwym terminie do przewodniczącego o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.

8. W przypadku nie zwrócenia się o wyrażenie zgody, lub też odmowy wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 7 kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę sporządzając notatkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt Komisji.

§ 14. 1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki oraz Burmistrza, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Burmistrza kontrolujący zawiadamia o tym fakcie Przewodniczącego Rady.

§ 15. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówił wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2 obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych niż określone w ust 3.

5. Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

§ 16. Obowiązki, przypisane niniejszym Regulaminem kierownikowi kontrolowanego podmiotu mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników.

§ 17. 1.Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

 

V. Protokoły kontroli

 

§ 18. 1. Kontrolujący z przeprowadzonej kontroli sporządzają - w terminie 10 dni od daty jej zakończenia - protokoł pokontrolny. Protokoł winien zawierać:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu;

2) imię i nazwisko kontrolującego;

3) daty rozpoczęcia i zakończenia kontroli;

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu;

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole;

7) datę i miejsce podpisania protokołu;

8) podpisy kontrolującego i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmownie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy;

9) protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 19. 1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących, osoby te są zobowiązane do złożenia w terminie 3 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce przewodniczącego Komisji.

Jeżeli podpisania protokołu odmówi przewodniczący Komisji składa on wyjaśnienie na ręce Przewodniczącego Rady.

§ 20. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Burmistrza uwagi dotyczące kontroli i jej wyników .

2. Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 21. Protokoł pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty podpisania protokółu otrzymują: Burmistrz, przewodniczący Komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.

 

VI. Plan pracy i sprawozdania Komisji

 

§ 22. 1. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku.

2. Plan pracy przedstawiony Radzie musi zawierać co najmniej:

1) termin odbywania obrad;

2) termin i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

3. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowych po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

§ 23. 1. Komisja składa Radzie - w terminie do 30 stycznia każdego roku roczne sprawozdanie ze swej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsce i czas kontroli;

2) wykaz nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli;

3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję;

4) wykaz wyłączeń , o których mowa w § 5 regulaminu;

5) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty;

6) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Komisja składa sprawozdanie ze swojej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

 

 

VII .Posiedzenie komisji

 

§ 24. 1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego zgodnie z planem pracy Komisji lub w miarę potrzeb.

2. Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenie Komisji, które nie są objęte planem pracy w formie pisemnej.

3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2 mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego Komisji, a także na pisemny wniosek:

1) Przewodniczącego Rady;

2) nie mniej niż 4 radnych;

3) nie mniej niż 3 członków Komisji.

4. Przewodniczący Rady oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia Komisji zobowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.

5. Przewodniczący Komisji może zaprosić na posiedzenie Komisji:

1) radnych nie będących członkami Komisji;

2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.

6. W posiedzeniach Komisji mogą brać udział tylko jej członkowie oraz osoby zaproszone.

7. Z posiedzenia Komisji należy sporządzić protokoł, który winien być podpisany przez wszystkich członków Komisji obecnych na posiedzeniu.

§ 25. 1. Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.

2. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym.

3. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Komisji.

 

VIII . Postanowienia końcowe

 

§ 26. Obsługę biurową komisji prowadzi pracownik Urzędu.

§ 27. 1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania Komisji.

2. W przypadku, gdy korzystanie z w/w środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków gminnych, przewodniczący przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady celem podjęcia uchwały zobowiązującej Burmistrza do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.

§ 28. 1. Komisja może na zlecenie Rady lub też po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzaniu wspólnych kontroli przez członków Komisji Rewizyjnej i radnych - członków innych komisji Rady.

3. Przewodniczący Komisji może zwracać się do przewodniczących innych Komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, przeprowadzanej przez komisje stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego regulaminu.

5. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 29. Komisja może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o prze-prowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 22 października 2003 12:22
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 3049
10 czerwca 2008 14:12 (Administrator) - Zmiena treści dokumentu.
22 października 2003 12:22 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu