Decyzje środowiskowe

Postanawienie o nałożeniu obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pn. „ Kompleksowa budowa biogazowni rolniczej ..."

 Złoczew, dnia 16 sierpnia 2018 r.

Znak: RK.6040.II.4.2018

 

P o s t a n o w i e n i e

            Na podstawie art. 49 i 123  ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1257  ze zm.) , w związku art. 59 ust.1 pkt 2, art. 63 ust.1 i ust. 4, art. 64 ust.1 pkt 1, 2 i 4, art. 66 i 68  ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu, informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017 r., poz. 1405  ze zm.) zwanej dalej w skrócie ustawą ooś,
a także § 3 ust.1 pkt 45, 52 lit. b oraz 80  rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz. U. z 2016, poz. 71) po rozpatrzeniu wniosku firmy PV ENERGIA 13 Spółka z o.o. z siedzibą w Sieradzu, ul. Jana Pawła II 52/23, 98-200 Sieradz  i zasięgnięciu opinii:

-  Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi – opinia znak: WOOŚ.4220.389.2018.MGr z dnia 27 czerwca 2018 r. 

- Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sieradzu – opinia znak: PPIS.ZNS.460.125.38.2018 z dnia 19 czerwca 2018 r.

- Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni Sieradz – opinia znak:PO.ZZŚ.5.435.229.2018.BS z dnia 1 sierpnia 2018 r.

postanawiam

  1. Nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania  na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pn. „Kompleksowa budowa biogazowni rolniczej do otrzymywania biogazu na drodze fermentacji metanowej oraz urządzeń przetwarzających biogaz na prąd elektryczny i ciepło w sposób skojarzony
    w kogeneratorach o łącznej mocy maksymalnej do około 1,0 MW” zlokalizowanej na działkach nr ewid. 85 i 86 obręb Lesiak Stara Huta, gmina Złoczew.
  2. Ustalić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko zgodnie z art. 66  ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu, informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko:
    1. Klimatu akustycznego, w tym:

a)   wykonanie analizy akustycznej wraz z interpretacją graficzną zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na tereny podlegające ochronie akustycznej, przedstawione w oparciu o symulację wykonaną zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i unijnego, przy zastosowaniu programu do obliczeń rozprzestrzeniania hałasu w środowisku, w którym model obliczeniowy jest zgodny z normą PN-ISO 9613-2:2002;

b)  przedstawienie zagospodarowania terenów sąsiednich w oparciu o istniejący aktualny plan zagospodarowania przestrzennego, lub w przypadku jego braku przedstawienie klasyfikacji akustycznej w postaci opinii właściwego organu dotyczącej faktycznego zagospodarowania terenów objętych realizacją przedsięwzięcia oraz terenów sąsiednich, na które może ono oddziaływać, wykonaną zgodnie z zapisami art. 115 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799 ze zm.).

  1. Oddziaływania na powietrze atmosferyczne, w tym:

a)   wykonanie analizy emisji pyłów i gazów do powietrza wraz z graficznym przedstawieniem wyników rozprzestrzeniania się pyłów i gazów w powietrzu;

b)  wyniki w formie graficznej należy przedstawić na czytelnym podkładzie mapowym (np. mapa ewidencyjna lub ortofotomapa) z oznaczeniem źródeł emisji (planowanych i istniejących) oraz terenów sąsiednich;

c)   w analizie emisji zanieczyszczeń do powietrza należy uwzględnić aktualne tło zanieczyszczeń w rejonie przedsięwzięcia określone przez właściwy miejscowo Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska;

d)  scharakteryzowanie uciążliwości odorowych oraz wykonanie analizy oddziaływania odorowego, w tym określenie ich zakresu przy uwzględnieniu siły i kierunku wiatru, zobrazowanie na załączniku graficznym obszarów narażonych na oddziaływania odorowe oraz wskazanie środków minimalizujących przewidzianych do zastosowania. W celu analizy oddziaływań odorowych wskazane jest posłużyć się następującymi publikacjami dostępnymi w sieci Internet: „Lista substancji i związków chemicznych, które są przyczyną uciążliwości zapachowej” (zespół autorski pod kierownictwem prof. dr hab. inż. Jerzego Zwoździaka, Listopad 2016 r.), „Kodeks Przeciwdziałania Uciążliwości Zapachowej” (opracowane przez Ministerstwo Środowiska Departament Ochrony Powietrza i Klimatu Warszawa; 5 września 2016 r.)

e)   analizę rozprzestrzeniania substancji w powietrzu wykonać w oparciu o referencyjne metodyki modelowania poziomów substancji w powietrzu.

  1. Oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym:

a)   przedstawienie wyników inwentaryzacji przyrodniczej (roślin, zwierząt, grzybów i siedlisk przyrodniczych) przeprowadzoną na działkach objętych wnioskiem i terenach przyległych, z sezonu wegetacyjnego roślin i okresu lęgowego większości zwierząt, przedstawienie wyników inwentaryzacji dendrologicznej drzew i krzewów terenu inwestycji z podaniem następujących informacji: gatunek, obwód pnia, powierzchnia krzewu, zasiedlenie przez chronione gatunki, informacja o wycince, jeśli jest planowana itp.; konieczność wycinki należy uzasadnić m.in. poprzez wskazanie na załączniku graficznym lokalizacji zinwentaryzowanych egzemplarzy względem projektowanych obiektów; podanie terminu i metody inwentaryzacji;

b)  określenie wpływu planowanej inwestycji na etapie budowy i na etapie funkcjonowania na faunę i florę oraz siedliska przyrodnicze znajdujące się na terenie planowanej inwestycji oraz w jej bezpośrednim sąsiedztwie oraz na gatunki, siedliska przyrodnicze i obszary chronione na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2018 r., poz. 142 ze zm.);

c)   zaproponowanie działań minimalizujących i kompensujących przewidywane oddziaływania – na etapie realizacji i funkcjonowania przedsięwzięcia;

d)  w związku z niewielką odległością od drogi ekspresowej oraz lokalizacją przedmiotowej inwestycji w świetle przejścia dla zwierząt, należy przeanalizować wpływ przedmiotowej inwestycji na zapewnienie drożności szlaków migracyjnych (korytarzy ekologicznych oraz skuteczności przejść dla zwierząt (wszystkich) w ciągu drogi ekspresowej S8 pomiędzy węzłem „Złoczew”,
a skrzyżowaniem z drogą (wiaduktem) w m. Lesiak.

  1. Gospodarki odpadami, w tym:

a)   wskazanie przewidywanych ilości i rodzajów wytwarzanych odpadów na etapie realizacji (budowy), eksploatacji oraz likwidacji przedsięwzięcia i sposobu gospodarowania odpadami;

b)  przedstawienie sposobu ograniczenia negatywnego oddziaływania odpadów na środowisko (minimalizacja ilości wytwarzanych odpadów, ochrona środowiska gruntowo-wodnego przed ewentualnymi zanieczyszczeniami mogącymi powstać w czasie magazynowania odpadów).

  1. Gospodarki wodno-ściekowej i hydrogeologii:

a)   określenie budowy geologicznej oraz warunków hydrogeologicznych otoczenia projektowanego przedsięwzięcia, wraz z określeniem potencjalnego wpływu inwestycji na środowisko gruntowo-wodne (zwłaszcza pierwszy poziom wodonośny);

b)  krótkie scharakteryzowanie wszystkich zbiorników wód podziemnych (GZWP) w obrębie inwestycji wraz z określeniem stopnia ich ochrony;

c)   przedstawienie planowanych rozwiązań w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, w tym: podanie źródła zaopatrzenia inwestycji w wodę wraz z wyliczeniem zapotrzebowania na wodę na poszczególne cele oraz wyliczeniem ilości powstających ścieków, przedstawienie sposobu postępowania z poszczególnymi rodzajami ścieków oraz z wodami opadowymi, przedstawienie charakterystyki urządzeń podczyszczających oraz odbiorników ścieków opadowych;

d)  przedstawienie charakterystyki wytwarzanych ścieków oraz opisanie przyjętych rozwiązań pozwalających zminimalizować ilość wytwarzanych ścieków;

e)   opisać sposoby zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego w trakcie realizacji inwestycji;

  1. Opracowując raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko należy odnieść się do zapisów Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i  Gospodarki Żywnościowej z 7 października 1997 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie (Dz. U. z 2014 r., poz. 81);
  2. W związku z powstającymi na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia znacznymi ilościami masy pofermentacyjnej należy szczegółowo opisać planowany sposób ich magazynowania i zagospodarowania. W tym zakresie należy się również odnieś do zapisów ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne w zakresie ochrony wód przed zanieczyszczeniem azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych, w tym do ustaleń wynikających z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 czerwca 2018 r. w sprawie przyjęcia „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu” (Dz. U z 2018 r., poz. 1339).W przypadku jej rolniczego wykorzystania, opracowując raport oddziaływania na środowisko (w zakresie postępowania z pofermentem), należy odnieść się do zapisów ustawy z 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2017 r., poz. 668 ze zm.);
  3. Wskazać wszystkie obiekty, instalacje i urządzenia planowane do budowy i montażu w ramach  realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia , wraz z podaniem ich parametrów technicznych i technologicznych w tym drogi, tereny utwardzone, powierzchnia biologicznie czynna;
  4. Opisać usytuowanie przedsięwzięcia względem cieków powierzchniowych oraz wód podziemnych oraz w stosunku do najbliżej zlokalizowanych ujęć wód podziemnych wraz z ich strefami ochronnymi;

10. Opisać możliwy wpływ przedsięwzięcia na wszystkie komponenty środowiska hydrogeologicznego oraz przedstawić rozwiązania mające na celu ograniczenie negatywnego wpływu planowanej inwestycji;

11. Przedstawić sposoby zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego przed przedostaniem się do gruntu odcieków z substratów magazynowanych na terenie planowanego przedsięwzięcia;

12. Przeanalizować potrzebę prowadzenia monitoringu jakości wód podziemnych;

13. Przeanalizować potrzebę prowadzenia monitoringu szczelności zbiorników i instalacji do transportu pomiędzy obiektami biogazowni;

14. Wskazać lokalizację inwestycji względem Jednolitych Części Wód Powierzchniowych (JCWP) oraz Jednolitych Części Wód Podziemnych (JCWPd) oraz wyjaśnić, czy przedsięwzięcie może spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych zawartych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, zatwierdzonym na posiedzeniu Prezesa Rady Ministrów w dniu 18.10.2016 r. przez Prezesa Rady Ministrów, odwołując się do zapisów ww. dokumentu oraz art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2017 poz. 1566 z późn. zm.);

15. Przeanalizować zgodność inwestycji z zapisami rozporządzenia Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 2 kwietnia 2014 r. w sprawie warunków korzystania z wód regionu wodnego Warty oraz rozporządzenia Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 17 lipca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków korzystania z wód regionu wodnego Warty;

16. Należy przedstawić opis analizowanych wariantów, w tym wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego – najkorzystniejszego dla środowiska wraz uzasadnieniem wyboru oraz
z określeniem przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów;

17. Opisać metody prognozowania zastosowane przez wnioskodawcę oraz opisać przewidywane znaczące oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujące bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko, średnio i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływanie na środowisko wynikające z: istnienia przedsięwzięcia, wykorzystania zasobów środowiska
i emisji;

18. Wskazać czy dla planowanego przedsięwzięcia konieczne jest ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania oraz określić granice takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich – przedstawienie zagadnień w formie graficznej;

19. Przedstawić propozycje monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia  na etapie jego budowy eksploatacji lub użytkowania;

  1. Należy poddać analizie możliwość wystąpienia konfliktów społecznych w związku z realizacją planowanego zamierzenia inwestycyjnego.

Uzasadnienie

Procedura oddziaływania na środowisko została wszczęta w związku z wnioskiem złożonym w dniu 17 kwietnia 2018 r. przez firmę PV ENERGIA 13 Spółka z o.o. z siedzibą w Sieradzu, ul. Jana Pawła II 52/23, 98-200 Sieradz, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „ Kompleksowa budowa biogazowni rolniczej do otrzymywania biogazu na drodze fermentacji metanowej oraz urządzeń przetwarzających biogaz na prąd elektryczny
i ciepło w sposób skojarzony w kogeneratorach o łącznej mocy maksymalnej do około 1,0 MW” zlokalizowana na działkach nr ewid. 85 i 86 obręb Lesiak Stara Huta, gmina Złoczew. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r.  w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz. U. z 2016, poz. 71), planowania inwestycja została wymieniona w  § 3 ust.1 pkt 45, 52 lit. b oraz pkt 80  jako:

- instalacje do produkcji paliw z produktów roślinnych, z wyłączeniem instalacji do wytwarzania biogazu rolniczego w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne ( Dz. U. z 2012 r poz. 1059, ze zm.) o zainstalowanej mocy elektrycznej nie większej niż 0,5 MW lub wytwarzających ekwiwalentną ilość biogazu rolniczego wykorzystywanego do innych celów niż produkcja energii elektrycznej;

- zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a, przy czym przez powierzchnię zabudowy rozumie się powierzchnię terenu zajętą przez obiekty budowlane oraz pozostałą powierzchnię przeznaczoną do przekształcenia w wyniku realizacji przedsięwzięcia;

- instalacje związane z odzyskiem lub unieszkodliwieniem odpadów, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 41-47, z wyłączeniem instalacji do wytwarzania biogazu rolniczego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne o zainstalowanej mocy elektrycznej nie większej niż 0,5 MW lub wytwarzających ekwiwalentną ilość biogazu rolniczego wykorzystywanego do innych celów niż produkcja energii elektrycznej, a także miejsca retencji powierzchniowej odpadów oraz rekultywacja składowisk odpadów.

Analizowana inwestycja zlokalizowana jest na terenie nie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na kompleksowej budowie biogazowni rolniczej o łącznej mocy wynoszącej ok. 1,0 MW, wykorzystującej powstający w procesie fermentacji metanowej biogaz do skojarzonej produkcji energii elektrycznej i cieplnej.

W karcie informacyjnej przedmiotowego przedsięwzięcia brak jest jednak informacji, czy zakładana moc jest mocą elektryczną czy mocą cieplną.

W przedmiotowej biogazowni bazowym surowcem do produkcji biogazu będą: jako rośliny energetyczne (NaWaRo) – kiszonka z kukurydzy dojrzałej, całej, kiszonka z traw, a także surowce pochodzenia zwierzęcego, np. gnojowica.

Biogazownia wraz z urządzeniami energetycznymi do produkcji prądu elektrycznego i ciepła planuje się budować na fragmencie działek nr 86 i 85 obręb Lesiak Stara Huta, gmina Złoczew.

Powierzchnia ogólna ww. działek wynosi ok. 14 000 m2. Natomiast bezpośrednio pod budowę stałą planowane jest ok. 4500 m2. Brak jest jednak w karcie informacyjnej przedsięwzięcia bilansu poszczególnych powierzchni, które zajmować będą obiekty budowlane (w tym m.in. bioreaktory, silosy na substraty), drogi, tereny utwardzone, powierzchnia biologicznie czynna itp.

Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie polegało zasadniczo na budowie następujących obiektów:

a)     zespół przyjmowania i przygotowania substratów:

-     zbiornik zasypowy do przyjmowania substratów stałych,

-     zbiornik zewnętrzny poza biogazownią, (szczelna izolowana płyta – silos)
do gromadzenia kiszonki z kukurydzy,

-     zbiornik podawczy (zasypowy) na substraty roślinne z rozdrabniaczem
i podajnikiem ślimakowym,

-     hala przyjęciowa substratów z biofiltrem, wyposażona w system wentylacji,

b)     dwa zbiorniki fermentacyjne o średnicy ok. 32 m, będące betonowymi, zbrojonymi i izolowanymi termicznie zbiornikami, o wysokości ścian do 8 m, zagłębionymi w ziemi, wzajemnie ze sobą połączonymi przez zewnętrzną przepompownię, w górnej części zwieńczonej kopułami z elastycznego tworzywa wewnątrz, których będzie gromadzony biogaz, wyposażone w następującą infrastrukturę:

-     instalację grzewczą ścienną mocowaną wewnątrz na konstrukcji,

-     mieszadło wiosłowe (padelgigant),

-     mieszadła z silnikami zatapialnymi, mocowanymi na obrotowych słupach
i przesuwie pionowym od dna zbiornika do powierzchni zalania,

-     przepusty wziernikowe do zasilania substratami płynnymi, przelewu syfonowego, poboru gazu, zaworu bezpieczeństwa, poboru prób i obserwacji procesu oraz przepust rezerwowy,

-     ażurowe ruszty służące do zabezpieczenia kopuł przed zapadnięciem, wykonane z tworzywa sztucznego lub z drewna,

-     zbiorniki biogazu będące elastycznymi czaszami z tworzywa sztucznego, umieszczone na komorach fermentacyjnych i zbiornikach magazynowych na poferment, połączone ze sobą rurociągiem gazowym i włączone do kolektora prowadzącego gaz poprzez odwadniacz i bezpiecznik powrotu płomienia do kogeneratorów,

c)     jeden zbiornik dofermentowujący na poferment o średnicy ok. 32 m i wysokości ścian ok. 8 m, połączony z fermentorami układem syfonowym,

d)     pompownia zlokalizowana centralnie pomiędzy komorami pofermentacyjnymi,
w której będzie znajdować się stacja pomp do przetłaczania substratów do fermentacji ze zbiorników wstępnych do zbiorników fermentacyjnych oraz pomiędzy zbiornikami magazynowymi na poferment,

e)     zespół dźwiękoszczelnych obiektów na terenie biogazowni w których zostaną zamontowane silniki (kogeneratory) do produkcji energii elektrycznej i ciepła
w sposób skojarzony ze spalania biogazu, o łącznej mocy znamionowej ok. 1,0 MW,

f)      pochodnia awaryjna (flara) z automatycznym zapłonem iskrowym, która zadziała
w przypadku braku możliwości spalania gazu w kogeneratorach podczas awarii, jak również przy ewentualnej awaryjnej nadwyżce otrzymywanego biogazu,

g)     stały kontener techniczny dla przepompowni oraz celów socjalnych, w którym mieścić się będą: przepompownia, szatnia, biuro, podręczne laboratorium oraz terminal komputerowo-internetowy, przez który będą odbierane i przesyłane dane
z poszczególnych etapów ciągu technologicznego biogazowni,

h)     szczelny zbiornik bezodpływowy (o pojemności 5 m3) do gromadzenia nieczystości płynnych z pomieszczenia socjalnego,

i)       utwardzone drogi wewnętrzne, zjazd z istniejącej drogi publicznej wraz z placem manewrowym oraz wydzielonym parkingiem dla ok. 4 samochodów,

j)       instalacja do zbierania wód opadowych (wyposażona w separator) z utwardzanego parkingu i placu manewrowego, która umożliwi wykorzystanie zebranej wody
do podlewania założonych terenów zielonych wokół biogazowni,

k)     rurociągi podziemne służące do transportu substratów, pofermentu, gazu oraz ciepła,

l)       kable podziemne i transformator, które będą służyć do przekazywania energii elektrycznej do istniejącej linii energetycznej średniego napięcia,

m)   rampa (punkt) załadunkowa cystern odbierających poferment (nawóz dla rolnictwa pod uprawę roślin), zostanie zlokalizowana w sąsiedztwie zbiornika końcowego (dofermentowującego).

Zgodnie z danymi przedstawionymi w przedłożonej dokumentacji, bilans substratów wejściowych oraz wyjściowy dla przedmiotowej biogazowi wynosił będzie:

-        substraty z produkcji roślinnej – ok. 97,5 Mg/dobę,

-        całkowita ilość substratów w roku – ok. 49 268 Mg/rok,

-        produkcja biogazu:

-        ok. 460 m3/h,

-        ok. 11 030 m3/dobę,

-        ok. 3 906 347 m3/rok,

-        całkowita produkcja brutto energii – ok. 2 495 kWh/h:

-        produkcja energii elektrycznej – ok. 1 104 kWh/h,

-        produkcja energii cieplnej – ok. 1 161 kWh/h,

-        ilość resztek pofermentacyjnych – ok. 44 438 Mg/rok.

Na etapie budowy przedmiotowej biogazowni mogą wystąpić czasowe oddziaływania na wody podziemne, związane z odwodnieniami wykopów pod fundamenty. Prace te mogą spowodować krótkotrwałe obniżenie poziomu wód podziemnych – jest to standardowe następstwo występujące przy pracach ziemno-budowlanych.

Wody opadowe z terenów utwardzonych w czasie eksploatacji, zgodnie z informacjami zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, będą zbierane i oczyszczane, a następnie wykorzystywane do podlewania założonych terenów zielonych. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia nie zawarto informacji dotyczącej postępowania (zagospodarowania) z odciekami ze składowisk substratów.

Podczas prac budowlanych wystąpi hałas powstający przy pracy maszyn i urządzeń wykonujących roboty ziemne oraz hałas z silników pracujących maszyn i środków transportu.

Eksploatacja elektrociepłowni na biogaz będzie powodowała emisję hałasu do środowiska. Emisja ta będzie związana przede wszystkim z pracą generatora układu kogeneracyjnego, pracą innych urządzeń (pochodni, dmuchaw, silników pomp
i mieszadeł oraz dozowników i podajników lub suszarni), pracą ciągnika wyposażonego w ładowacz czołowy podczas załadunku surowców do zbiorników wstępnych, transportem surowców na teren obiektu.

Podczas prac budowlanych wystąpi emisja pyłu powstającego przy pracy maszyn i urządzeń wykonujących roboty ziemne oraz emisja spalin pochodzących z silników pracujących maszyn i środków transportu.

Z eksploatacją elektrociepłowni na biogaz wiąże się emisja zanieczyszczeń do atmosfery w wyniku spalania biogazu w silniku kogeneracyjnym.

W raporcie oddziaływania na środowisko przedmiotowej inwestycji należy przeanalizować wskazane uciążliwości oraz zaproponować ewentualne działania minimalizujące i ograniczające ich negatywne oddziaływanie.

Zapachy będą emitowane na etapie eksploatacji biogazowni, ze składowisk substratów, z gnojowicy. Emisja zapachów będzie występowała okresowo. W przypadku gnojowicy/obornika zapachy mogą być emitowane w okresach napełniania zbiorników przy dostawie. Zapachy mogą być także emitowane z masy pofermentacyjnej na terenach rolnych, tylko podczas nawożenia przez rolników, gdyż przepływ masy pofermentacyjnej na terenie biogazowni będzie odbywać się między hermetycznie nieprzeciekającymi zbiornikami za pomocą rur technologicznych.
W związku z tym w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko należy scharakteryzować uciążliwości odorowe oraz wykonać analizę oddziaływania odorowego, w tym określić ich zakres przy uwzględnieniu siły
i kierunku wiatru, zobrazować na załączniku graficznym obszary narażone na oddziaływania odorowe oraz wskazać środki minimalizujące przewidzianych do zastosowania.

W celu analizy oddziaływań odorowych wskazane jest posłużyć się następującymi publikacjami dostępnymi w sieci Internet: „Lista substancji i związków chemicznych, które są przyczyną uciążliwości zapachowej” (zespół autorski pod kierownictwem prof. dr hab. inż. Jerzego Zwoździaka, Listopad 2016 r.), „Kodeks Przeciwdziałania Uciążliwości Zapachowej” (opracowane przez Ministerstwo Środowiska Departament Ochrony Powietrza i Klimatu Warszawa; 5 września 2016 r.).

Biorąc pod uwagę brak danych przedstawionych w karcie informacyjnej dotyczących oddziaływania na powietrze atmosferyczne oraz emisji hałasu, nie można przeanalizować wpływu przedmiotowej inwestycji na środowisko, jak również nie można jednoznacznie stwierdzić, iż powyższe oddziaływania nie będą przekraczały dopuszczalnych norm.

W karcie informacyjnej nie odniesiono się do ewentualnej konieczności przeprowadzenia wycinki drzew oraz krzewów w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia nie przedstawiono również danych dotyczących ochrony flory, fauny, siedlisk grzybów.

W związku z powstającymi na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia znacznymi ilościami masy pofermentacyjnej (do ok. 45 tys. ton rocznie w formie płynnej), której dalsze zagospodarowanie nie zostało przeanalizowane w karcie informacyjnej przedsięwzięcia należy szczegółowo opisać planowany sposób jej zagospodarowania w raporcie oddziaływania na środowisko. W przypadku ich rolniczego wykorzystania, opracowując raport oddziaływania na środowisko (w zakresie postępowania z pofermentem) należy odnieść się do zapisów ustawy z 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2017 r., poz. 668 ze zm.).

Projektowane zamierzenie inwestycyjne nie należy do inwestycji, w których występuje duże ryzyko wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, katastrofy naturalnej lub budowlanej. Niemniej jednak w trakcie funkcjonowania instalacji nie można wykluczyć wystąpienia zdarzeń niebezpiecznych, których oddziaływanie na środowisko może być znaczące.

Inwestycja nie wiąże się z koniecznością wykonywania prac rozbiórkowych jakichkolwiek elementów.

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie położone na obszarze ochronnym zbiorników wód śródlądowych. Planowana inwestycja leży poza obszarami wybrzeży, obszarami górskimi, natomiast zlokalizowana jest w bezpośrednim sąsiedztwie obszarów leśnych. Ponadto, teren na którym planowana jest przedmiotowa inwestycja znajduje się w niewielkiej odległości od drogi ekspresowej oraz zlokalizowany jest
w świetle przejścia dla zwierząt dużych. W związku z tym, w raporcie o oddziaływaniu przedmiotowej inwestycji na środowisko należy przeanalizować wpływ przedmiotowej inwestycji na zapewnienie drożności szlaków migracyjnych (korytarzy ekologicznych oraz skuteczności przejść dla zwierząt (wszystkich) w ciągu drogi ekspresowej S8 pomiędzy węzłem Złoczew, a skrzyżowaniem z drogą (wiaduktem) w m. Lesiak.

Z karty informacyjnej nie wynika, by w rejonie przedsięwzięcia znajdowały się obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.

W karcie informacyjnej przedsięwzięcia nie zawarto informacji, czy przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne, obszarach wodno-błotnych lub innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych oraz w strefie ochronnej ujęć wód.

W karcie informacyjnej przedsięwzięcia brak jest danych dotyczących lokalizacji przedmiotowej inwestycji względem obszarów pełniących funkcje korytarzy ekologicznych o charakterze międzynarodowym, krajowym, regionalnym lub lokalnym.

Analizowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na terenach chronionych na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2018r., poz. 142 ze zm.). Najbliższymi obszarami chronionymi są:

-      Zespół Przyrodniczo-Krajobrazowy Parki Złoczewskie w odległości ok. 1,8 km,

-      rezerwat przyrody Paza w odległości ok. 3,8 km,

-      rezerwat przyrody Nowa Wieś w odległości ok. 4,5 km,

-      Brąszewicki Obszar Chronionego Krajobrazu w odległości ok. 8,8 km.

Raport oddziaływania na środowisko w swej treści winien zawierać analizę, czy przedmiotowa inwestycja może znaczącego negatywnie oddziaływać na cele ochrony, przedmioty ochrony, integralność obszarów i spójność europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 oraz pozostałych obszarów chronionych.

Z karty informacyjnej nie wynika, czy w pobliżu przedsięwzięcia znajdują się uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.

Zgodnie z danymi Banku Danych Lokalnych (GUS) gęstość zaludnienia dla gminy miejsko-wiejskiej Złoczew na rok 2017 wynosiła 62 os/km2.

Dla planowanej inwestycji brak jest transgranicznego oddziaływania na środowisko ze względu na skalę i położenie w centralnej Polsce.

Ustalając, czy dla planowanego przedsięwzięcia potrzebne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko, RDOŚ w Łodzi zbadał jaki jest rodzaj, skala przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, wykorzystanie zasobów naturalnych oraz jaka emisja i uciążliwości wystąpią na etapie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia.

Nie można wykluczyć negatywnego oddziaływania inwestycji, szczególnie na etapie eksploatacji. Oddziaływanie w fazie realizacji przedsięwzięcia będzie związane ze stałym zajęciem znacznej powierzchni, głównie pod przedsięwzięcie i wykonaniem niezbędnych prac budowlanych/montażowych, które będą miały charakter krótkotrwały. Informacje zawarte w karcie informacyjnej przedsięwzięcia pozwalają przypuszczać, że na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia mogą wystąpić oddziaływania na środowisko wykraczające poza teren inwestycji.

W odniesieniu do  art. 63 ust. 1 pkt 2 lit k ustawy ooś ustalono, że według charakterystyki Jednolitych Części Wód Podziemnych (JCWPd) planowane przedsięwzięcie znajduje się w granicach JCWPd o kodzie GW600082, która charakteryzuje się dobrym stanem chemicznym oraz słabym stanem ilościowym. Jest ona monitorowana, a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych jest niezagrożona. Jednocześnie inwestycja zlokalizowana będzie w regionie wodnym Warty, w zlewni Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) Oleśnica do Pysznej o kodzie PLRW60001718187. JCWP posiada status naturalnej części wód, o dobrym stanie. Ponadto jest określona, jako „niezagrożona” nieosiągnięciem celów środowiskowych.

Mając na uwadze charakter, skalę oddziaływania i lokalizację przedsięwzięcia niezbędne jest odpowiednie zabezpieczenie środowiska gruntowo-wodnego.
W związku z powyższym należy szczegółowo przeanalizować wpływ planowanego przedsięwzięcia na wody powierzchniowe i podziemne przy uwzględnieniu proponowanych rozwiązań technicznych i technologicznych oraz sposobu prowadzenia monitoringu wód podziemnych. Ocena oddziaływania na środowisko pozwoli na określenie wpływu przedmiotowej inwestycji na środowisko gruntowo-wodne oraz na stan jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP) oraz jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) oraz na realizację celów środowiskowych, określonych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 poz. 1967).

Dane przedstawione w karcie informacyjnej przedsięwzięcia pozwalają stwierdzić, że zarówno na etapie realizacji jak i funkcjonowania przedsięwzięcia wystąpią oddziaływania na środowisko. Jednocześnie, na podstawie przedstawionych informacji nie można jednoznacznie ocenić zasięgu, wielkości, złożoności, czasu trwania i częstotliwości oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia. Ocena zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia nastąpi na etapie oceny oddziaływania na środowisko i będzie możliwa jedynie, gdy Inwestor przedstawi w sposób bardziej szczegółowy opis przedmiotowej inwestycji oraz rozwiązania techniczno-budowlane związane z realizacją i eksploatacją przedmiotowego przedsięwzięcia.

Niewątpliwie ważnym czynnikiem obligującym do sporządzenia oceny oddziaływania na środowisko będzie możliwość szczegółowego określenia warunków eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia jak i udziału społeczeństwa w procesie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W związku z powyższym ocena oddziaływania na środowisko, wykonana w raporcie oddziaływania na środowisko dla planowanej inwestycji, pozwoli określić zasięg oddziaływania od planowanego przedsięwzięcia, a także możliwość ewentualnego oddziaływania skumulowanego i wpływ na pobliskie tereny w tym chronione. Ocena oddziaływania na środowisko wynika również z potrzeby poznania wszystkich faktycznie występujących siedlisk przyrodniczych na danym terenie oraz możliwego wpływu inwestycji na każdy z elementów środowiska przyrodniczego (w szczególności na te, które podlegają prawnej ochronie) na etapie budowy i na etapie funkcjonowania.

Zakres raportu ustalono stosownie do brzmienia art. 68 ust. 2 ustawy ooś: „Organ, określając zakres raportu, uwzględnia stan współczesnej wiedzy i metod badań oraz istniejące możliwości techniczne i dostępność danych. 2. Organ, określając zakres raportu, może - kierując się usytuowaniem, charakterem i skalą oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko: 1) odstąpić od wymagań co do zawartości raportu, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 4, 13, 15 i 16; nie dotyczy to dróg publicznych oraz linii kolejowych – będących przedsięwzięciami mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko; 2) wskazać: a) rodzaje wariantów alternatywnych wymagających zbadania, b) rodzaje oddziaływań oraz elementy środowiska wymagające szczegółowej analizy, c) zakres i metody badań”.

Burmistrz Miasta Złoczew pismem  znak: RK.6040.II.1.2018 i RK.6040.II.2.2018 z dnia 08 czerwca 2018 r. zawiadomił strony postępowania o wszczęciu oraz wystąpieniu do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sieradzu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni Sieradz w sprawie wydania opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i ewentualnego ustalenia zakresu raportu.

Powyższe organy wyraziły opinię , że dla planowanego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisk i ustaliły zakres raportu uwzględniony w niniejszym postanowieniu:

  -Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi – opinia znak: WOOŚ.4220.389.2018.MGr z dnia 27 czerwca 2018 r. 

-Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sieradzu – opinia znak: PPIS.ZNS.460.125.38.2018 z dnia 19 czerwca 2018 r.

-Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni Sieradz – opinia znak:PO.ZZŚ.5.435.229.2018.BS z dnia 01 sierpnia 2018 r.

Biorąc pod uwagę otrzymane opinie oraz po przeprowadzeniu analizy planowanej lokalizacji, Burmistrz Miasta Złoczew uznał za niezbędne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu oddziaływaniu na środowisko zgodnie z art. 66 ustawy ooś dla przedsięwzięcia pn.: „ Kompleksowa budowa biogazowni rolniczej do otrzymywania biogazu na drodze fermentacji metanowej oraz urządzeń przetwarzających biogaz na prąd elektryczny i ciepło
w sposób skojarzony w kogeneratorach o łącznej mocy maksymalnej do około 1,0 MW” zlokalizowana na działkach nr ewid. 85 i 86 obręb Lesiak Stara Huta, gmina Złoczew.

O konieczności przeprowadzenia oceny decyduje organ, czyli Burmistrz Miasta Złoczew prowadzący postepowanie o wydanie decyzji środowiskowej w drodze niniejszego postanowienia. Mając na uwadze charakter przedsięwzięcia oraz możliwość znaczącego negatywnego oddziaływania na środowisko w przypadku niezastosowania odpowiednich rozwiązań technologicznych, a także występujące konflikty społeczne istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia oraz możliwość negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w niniejszym postanowieniu wskazano zagadnienia, które powinny być szczegółowo przeanalizowane w raporcie
o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w przedmiotowej sprawie jest uzasadnione.

 

Pouczenie

Od niniejszego postanowienia przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu za pośrednictwem Burmistrza Miasta Złoczew, w terminie 7 dni od daty otrzymania.

 

Burmistrz Miasta Złoczewa

/-Jadwiga Sobańska/

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 22 sierpnia 2018 15:44
Dokument wprowadzony do BIP przez: Katarzyna Marta Sufleta
Ilość wyświetleń: 1066
22 sierpnia 2018 15:44 (Katarzyna Marta Sufleta) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)